Menu Sluiten

Manuele therapie

Wat is manuele therapie
Manuele therapie betreft onderzoek en behandeling van functiestoornissen van de wervelkolom en overige gewrichten. Na analyse van het individuele bewegingsapparaat wordt, in overleg, behandeld met specifieke technieken, waardoor de beweeglijkheid verbetert en de pijn kan afnemen. De behandeling bestaat naast mobilisatie en manipulatie van gewrichten tevens uit het geven van instructies en adviezen.

Vaak zijn lichamelijke klachten die verbonden zijn met het bewegingsapparaat duidelijk en helder van oorzaak, maar soms ook helemaal niet. Een manueel therapeut is ervaren in het diagnosticeren van moeilijke problemen die verbonden zijn met het bewegingsapparaat. Door systematische vragen te stellen en een gedegen lichamelijk onderzoek te doen kan de therapeut verbanden herkennen die bij deze complexe klachten een rol spelen.

Klachten die de manueel therapeut behandelt, zijn:

• Hoofd- en nekpijn (vaak in combinatie met een stijve bovenrug)
  • Nekpijn (al dan niet uitstralend in de arm)
  • Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
  • Heupklachten
  • Lage-rugklachten (ook als ze uitstralen naar het been)
  • Duizeligheid die komt door het bewegen van de nek
  • Kaakklachten (soms in combinatie met nekklachten)
  • Schouderklachten (soms in combinatie met nekklachten)
  • Pijn en stijfheid in de schouder (Frozen shoulder)
  • Tenniselleboog

Neem contact met ons op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.